torsdag 30. oktober 2014

1000 Cachefunn siden 11/7-2013


Og det er visst litt av prestasjon, men så har jeg hatt mye moro også og mange gode turer både alene og med venner.

Hvor er de hen? lurer mange på. Tja, her er et eksempel på hvor i nærheten de er.


Frogner Kirke. De aller fleste kirker har en cache i sin nærhet. Det er ikke lov å legge en cache i murer o.lign. til kirker, så de alltid et stykke ifra.
 
Gyldenløve Brygge i Drammen. Vakkert sted som fortjener en cache.
 
Setervannet i Røyken og forbi. Hadde et par turer hit, 1 mil hver gang.
 
I Solbergåsen i Nedre Eiker. Nydelige naturstier.

Trollbo i Finnemarka en dag i oktober rett etter at snøen hadde kommet i høyden.
 

Dette er Trollbo, en såkalt "Hellere". Jeg hadde aldri i verden gått hit eller funnet fram hit om det ikke hadde vært for geocaching.
 
Her har jeg funnet cachen ved Trollbo og er veldig fornøyd, ser du :)
 
 
Hvordan ser disse cachene ut da? Spør mange. Her er noen eksempler på hvordan de kan se ut:
 
 
En nydelig skattekiste som var lur å få opp. Her måtte vi bruke de små grå.

Denne "karen" henger i et tre langt til skogs. Man kan bli skremt av mindre. Når det er sagt, er det vel kun en geocacher som kan finne denne. I hvilken skog skal forbli en hemmelighet.

En skikkelig luring om man ikke er over middels interessert i planter og vegetasjon. Denne har lurt mange. Planten ser jo ganske naturlig ut i skogbunnen, der bunnen var "gravd ned". Den grå hylsen er cache-beholderen.

Noen har hatt en "Lysende idè" her. Noen meter å klatre opp i treet. Loggbok og blyant ligger inn i kuppelen.
Men langt de fleste beholderne er ordinære, tette bokser med lokk, filmrullbokser, petrør eller lignende.

Dette er en stein av malm med molybdenglans funnet i Lier ved Molybdengruvene. Det finnes et utall av geologicacher i verden også, hvor man faktisk må søke svar både på stedet i naturen eller på internett. Spennende oppgaver og så sender vi inn svar til Cache-eier, nesten som en skoleoppgave :)


Og når Cache-eier har lagt ut en SMIL bare til meg, da blir jeg såååå glad. Bakgrunnshistorien er at jeg var på lang bushetur for å finne 5 + 1 cache og så var den ene cachen borte, spist opp av skogsbilmaskiner. Boksen ble erstattet av CO, med en SMIL oppi til meg for trøst. Jeg gikk en mil til for å logge den siste (+ en bonus) 2 stk. Jepp, så "gal" er man altså, men fine turer som er verdt slitet.

Hvis du fortsatt lurer på dette med geocaching, ta en titt på www.geocaching.com og les deg opp.
Er du på Facebook, finnes det egne grupper der også, både landsdekkende og lokalt. Selv er jeg med i gruppen "Ælvecacherne", som tilhører Drammen og omegn.

Du trenger en smart-telefon eller GPS og eventyrlyst. Velg et "nick" og registrer deg på geocaching.com og sett i gang.


 Og jeg, jeg gleder meg til de 1000 neste funnene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar